Nieuwe ervaring: illegaal zijn in Mexico - Reisverslag uit Valladolid, Mexico van Esther Schelling - WaarBenJij.nu Nieuwe ervaring: illegaal zijn in Mexico - Reisverslag uit Valladolid, Mexico van Esther Schelling - WaarBenJij.nu

Nieuwe ervaring: illegaal zijn in Mexico

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

19 November 2010 | Mexico, Valladolid

Na mijn laatste reisverslag zijn we 2 dagen in Merida gebleven.
De eerste dag zijn we na een fantanstisch ontbijt (waar de hostel bekend om staat), met een tour meegegaan door het centrum van de stad.

We hebben de kerk en 2 musea bezocht waarvan er een vol hing met schilderijen waarin de geschiedenis van de Maya´s te zien was, erg indrukwekkend.

Vervolgens in de hostel wat heen en weer gesms´t en geskypt en daarna hebben we de bus genomen naar Progreso om daar even lekker naar het strand te gaan.

We hebben weer lekker samen gekookt en daarna nog even gekeken naar traditionele dans op het plein.

De dag erna was het weer ruïne tijd. We zijn naar de ruïnes van Uxmal geweest.
Er zijn hier heel veel structuren mooi bewaard gebleven. Het staat op de UNESCO Werelderfgoedlijst, maar helaas waren er veel delen slecht beschermd en van andere delen kon je wel heel goed zien dat ze gerestaureerd waren.
Mooi om te zien, maar dit was jammer.

Daarna weer 3 kwartier op de bus gewacht, gelukkig komt ook hier net zoals in Guatemala niets op tijd, anders zou ik ook maar van slag raken.

De dag erna is Verena nog naar een ander museum geweest en ben ik speurtocht gegaan naar een andere korte broek.....helaas zonder resultaat.
Wezijn daarna nog naar het antropologisch museum geweest. Het was weer verbazingwekkend om te zien hoe slim de Maya´s waren!
De Maya kalender, het rekenstelsel, de dingen die ze maakte met weinig gereedschap, geweldig!
We zijn om 15:00 vertrokken naar Valladolid.

We zitten nu in een prachtig hostel met een relaxte sfeer en een flinke tuin erachter met een buiten keuken en achterin een lekker plek met hangmatten. De eigenaar is een Nederlander.

De eerste nacht hier heb ik bijna niet geslapen, want nu komen we eindelijk bij de titel van dit stuk: ik kwam erachter dat ik ILLEGAAL IN MEXICO BEN!!!
Ik kan jullie vertellen, dat voelt heel raar. Ondertussen ben ik weer relaxt, maar wat een stress.

Ik ben met de boot van Guatemala naar Mexico gegaan, er was daar een hele toestand met het verdere vervoer...was er niet, uiteindelijk wel, bleek niet betaald door de touroperater in Guatemala...enz.

Daarna zijn we nog 2x gecontroleerd door militairen.Iedereen uit de bus en dan werd de bus en alle bagage nagekeken. Al met al ging het allemaal heel bijzonder.

En gisteravond in bed bedacht ik ineens dat ik nooit een douana heb gezien en dus ook geen stempels heb.
Ben dus officieel een week geleden uit Guatemala vertrokken (daar wel langs immigratie geweest), maar nooit aangekomen in Mexico!

Ik heb de ambassade gebeld en er zijn 2 opties. Of ik ga naar Cancun om daar alsnog te kijken of ik het formulier kan krijgen of ik ga naarde grens en moet daar een boete betalen.

Het zou iets van 25-30 zijn, maar hier weet je het nooit.
Mijn plannen om eerst nog naar Belize te gaan voordat Esther de 29ste in Cancun is gaan dus helaas niet lukken. Ik zal eerst als illegaal naar Cancun moeten om dingen te regelen!!!

Nou ja, het kan toch nooit normaal dus waarom nu wel?

Daarna nog gezwommen in een grot verderop en daarna heerlijk de BBQ in de fik gezet. Wat hebben we lekker gegeten!!!

Vandaag zijn we naar 1 van de wereldwonderen geweest: Chichen Itza

Wat een verschrikkelijk geheel! Okee, het ruïnecomplex is groot en mooi om te zien, maar wat een drukte.

De hele tijd loop je de verkopers ongeveer van je af te slaan, er staat daar een halve markt en enorme grote groepen met touristen.
Heb nu 2 wereldwonderen op mijn lijst staan, maar deze had ik wel kunnen missen.

Dus weer 2 nieuwe dingen op mijn lijst: een wereldwonder gezien en illegaal verblijven in een land.

Ik hou jullie op de hoogte,

XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 21 Okt. 2009
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 48163

Voorgaande reizen:

03 September 2017 - 23 September 2017

Singapore en Maleisië

01 September 2016 - 10 September 2016

Rood en Grijs wederom samen op reis!!!

20 September 2015 - 09 Oktober 2015

Java en Bali

28 Mei 2012 - 08 Juni 2012

Zwitserland

17 Juli 2011 - 29 Juli 2011

Rood en Grijs samen op reis

14 Oktober 2010 - 15 December 2010

Guatemala, Mexico en Belize

23 Oktober 2009 - 14 November 2009

Peru

Landen bezocht: