Afscheid van het hoog-gebergte - Reisverslag uit Lurbe-Saint-Christau, Frankrijk van Esther Schelling - WaarBenJij.nu Afscheid van het hoog-gebergte - Reisverslag uit Lurbe-Saint-Christau, Frankrijk van Esther Schelling - WaarBenJij.nu

Afscheid van het hoog-gebergte

Door: Esther & Bert

Blijf op de hoogte en volg Esther

24 Juli 2011 | Frankrijk, Lurbe-Saint-Christau

Vandaag zijn we van Luz Saint Sauveur naar Lurbe Saint Christeau gereist over een afstand van 110 km en over de Col de Soulor, Col d' Aubisque en de Col Marie Blanque. Het stuk tussen de Soulor en de Aubisque heet het Cirque de Litoir. Hier kijk je een groot en diep keteldal in, en we hebben daar veel tijd doorgebracht met het opnemen van de omgeving, foto's, en ons verbazen waarom de meeste fietsers hier totaal geen oog voor hadden.

Dit is tevens de plaats waar Wim van Est, in geloof in 1951, in het ravijn belandde, ergens bleef hangen, waarna hij met aan elkaar geknoopte fietsbanden uit het ravijn getrokken is. "Zijn Pontiac liep nog"

Op de Aubisque wel mist, geen hand voor ogen te zien. De afdaling (als je niet oppast) was heel gevaarlijk, gladde koeievlaaien, mist, motregen. Zeer langzaam naar beneden gegaan dus die eerste kilometers.

De Marie Blanque lijkt meer op een breed fietspad, heel onregelmatig klimmend, maar super groen. Het schijnt er altijd te regenen, maar nu viel dat erg mee. Hiermee verlaten we ook het hooggebergte.

Morgen wacht een rit met 6 cols, maar die zijn niet zo hoog,dus dat moet kunnen. Deze zijn in het gebied waar alleen kleine plaatsjes zijn, dus we moeten daar in een keer doorheen. Ik lijk hoogtemeters steeds beter te verteren, dus ...., moet gaan.

Voor de Hanze: Er worden nog foto's toegevoegd van mijn doorkijkblouse hoor!!

@Robin: Het aapje durft weer naar buiten, hij ligt op ons balkon te genieten van het uitzicht.

Esther:
Zo, nu mag ik ook nog iets toevoegen aan het geheel.
Het was inderdaad een prachtig uitzicht vandaag waar we veel foto's van hebben gemaakt.
We zijn regelmatig gestopt en nu heb ik mijn motor wel overeind gehouden.

De afdaling van de Aubisque was spannend, maar die mist op de cols begint te wennen. Rustig aan, je komt vanzelf beneden.

Verder gaat het hier prima, ik ruim nog steeds pa zijn troep op en hij betaald de rekeningen. Kijk....ik word er wel voor betaald! ;-)

Ik heb besloten om niet met de autotrein terug te gaan, maar gewoon terug te rijden naar Amsterdam vanuit St Jean de Luz. Anders zou ik eerst weer terug moeten naar Narbonne en dan weer van Dusseldorf naar Amsterdam, schiet ook niet echt op.

@ Tamara, ik ben heel blij met je col, ik heb ik draag hem bijna elke dag!

  • 24 Juli 2011 - 17:01

    Tamara:

    Blij om te horen dat je zo elke dag nog een beetje aan me denkt! x

  • 24 Juli 2011 - 17:51

    Saskia Dijkstra:

    Hey Es, als je dan terug rijd naar Nederland en je hebt een slaapplaats nodig...je rijd eigenlijk langs ons! Je bent altijd welkom. ons adres: 2 rue de la Liberation, Piegut-pluviers. Kijk op je tomtom of dat uitkomt. Liefs, Saskia

  • 24 Juli 2011 - 18:12

    Gerard En Loes:

    Mag ik even weten hoe het aapje op die ballistrade komt? hij had toch zijn eigen vakantie gepland? Nou goed weer van jullie te horen , je boft nog met het weer daar ondanks de mist want hier is het bar en boos, 14 graden wind 7/8 en regen.
    mijn gasten gaan eerder naar huis vanwege het weer.maar ja het vult zich vanzelf wel weer.'t zwaarste gedeelte gehad he, nu redelijk vlak met wat bultjes,volg jullie nog steeds.Loes en ge

  • 24 Juli 2011 - 18:32

    Erna:

    Hé lieverds,
    Weer leuke foto's erg wisselend weer zo te zien. Ik vind de foto van Esther op de motor ook erg stoer. Hé Esther hoe krijg je dat voor elkaar dat Pa je rekeningen betaald? Lukt mij nooit!! hihi.
    Ik spreek jullie nog wel vanavond
    Kus

  • 24 Juli 2011 - 19:29

    Gerard En Loes:

    Ha helemaal terug op de motor, hartstikke goed Es, wat zal je dat magere kontje van je voelen, hoor. Blijf altijd defensief rijden.!!
    Ik geniet van jullie verslag, Bert je was al een topper, maar dit is fantastisch.
    Goede reis verder, liefs, Ge en Loes.

  • 25 Juli 2011 - 13:00

    Kyra:

    Opa en tante Esther ik hou van jullie. Ik logeer bij oma Erna al 2 daagjes.
    Maken jullie nog een foto van aapje.
    Dikke kus
    (zo is het genoeg zegt Kyra)

  • 26 Juli 2011 - 12:05

    Marianne:

    Tsjonge jonge wat een avonturen!
    En wat een leuke foto's!
    Ik ben ook errug benieuwd naar de foto voor Kyra....

    Liefs,
    Marianne

  • 26 Juli 2011 - 15:43

    Jorrit:

    Heey
    vanuit Brighton kan ik niet h=erg op de hoogte blijven, maar als je je groep een middag de stad in stuurt heb je ff tijd om alles te lezen.
    gaan zo Fish en chips eten dus k moet er zo weer vandoor maar heel veel sterkte hoewel k uit jullie verhalen lees dat het eigenlijk prima gaat.
    dit doet mij zeer deugd dus wens ik jullie nog veel meer mooie plaatjes toe en geniet ervan ookal owrden de bergen weer kleiner'
    Jorrit

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Lurbe-Saint-Christau

Rood en Grijs samen op reis

Recente Reisverslagen:

29 Juli 2011

Home sweet home

28 Juli 2011

Bijna thuis

27 Juli 2011

Weer thuis

27 Juli 2011

Afscheid

26 Juli 2011

How wet can you get?
Esther

Actief sinds 21 Okt. 2009
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 48191

Voorgaande reizen:

03 September 2017 - 23 September 2017

Singapore en Maleisië

01 September 2016 - 10 September 2016

Rood en Grijs wederom samen op reis!!!

20 September 2015 - 09 Oktober 2015

Java en Bali

28 Mei 2012 - 08 Juni 2012

Zwitserland

17 Juli 2011 - 29 Juli 2011

Rood en Grijs samen op reis

14 Oktober 2010 - 15 December 2010

Guatemala, Mexico en Belize

23 Oktober 2009 - 14 November 2009

Peru

Landen bezocht: